Waarom hebben elektrische auto’s specifieke banden nodig?

Elektrische auto’s komen eraan. En ze zullen heel wat gewoontes veranderen, zoals de manier waarop banden ontworpen worden. Banden van elektrische auto’s zijn namelijk helemaal anders, ook al zie je dat niet meteen. Het gaat vooral om autonomie, maar ook om prestaties.

Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar de overgang naar de elektrische auto brengt grote veranderingen met zich mee waarvan het publiek en de consument zich niet altijd bewust is. Natuurlijk is er de software die steeds belangrijker wordt in de ontwikkeling (en tegenwoordig zelfs fundamenteel is). Ook de laadpalen zorgen voor een nieuw industrieel ecosysteem, ook bij onderzoek en ontwikkeling. Overal innovaties dus, ook op domeinen waar je het minder verwacht. Banden moesten bijvoorbeeld ook grondig evolueren. En die evolutie is nog niet gedaan.

Ook de bandenindustrie moet zich dus aanpassen. De eigenschappen van elektrische auto’s hebben weinig te zien met de voertuigen met een verbrandingsmotor op het vlak van gewicht, gewichtsverdeling of prestaties. Met al deze factoren moet rekening gehouden worden om ervoor te zorgen dat de banden maximaal blijven presteren en doeltreffend zijn. De band moet zijn functie blijven vervullen en is voor 50 procent verantwoordelijk voor de prestaties op de weg (de overige 50 procent is voor het onderstel).

Andere eigenschappen

De onderzoeks- en ontwikkelingscentra gingen al enkele jaren geleden aan het werk om te innoveren met banden. De producten die gebruikt worden bij elektrische auto’s zijn erg verschillend. Ze moeten bijvoorbeeld meer gewicht kunnen dragen, maar ook een lagere rolweerstand hebben om de autonomie te behouden. Tegelijk moeten ze uitstekend blijven presteren. Nog een uitdaging is dat elektrische auto’s vaak betere prestaties bieden en meteen een hoog koppel ontwikkelen. Kortom, de limieten van het compromis moeten veel verder gelegd worden dan vroeger.

Gewicht en efficiëntie

In een gelijkaardige categorie weegt een elektrische auto ongeveer 20 procent meer, wat een aanzienlijk meergewicht betekent. Dat komt door het batterijpakket, dat op zichzelf vaak al enkele honderden kilo’s weegt. Dit gewicht moet natuurlijk ondersteund worden, meer bepaald door de banden die hiervoor een andere constructie nodig hebben. Dat vertaalt zich in een sterker en resistenter karkas dat minder vervormt onder invloed van het gewicht. Het gedeelte dat het loopvlak verbindt met de flank verschilt ook en gebruikt een andere samenstelling. Het hogere gewicht in combinatie met een lager zwaartepunt herschudt alle kaarten voor de bandenproducenten. Ze moeten kiezen voor een sterkere band die beter aan de weg kleeft in functie van deze eigenschappen en tegelijk moeten ze erover waken dat de band niet te hard wordt en het rijcomfort zou verminderen. Ook dat blijft een essentiële parameter in elektrische auto’s.

De sterkere structuur van de band is ook nodig door het hogere koppel van elektrische auto’s, dat bovendien meteen beschikbaar is zonder toeren te moeten maken. De lasten die de band moet kunnen dragen, zijn dus hoger. En dus moeten ze beter presteren … maar tegelijk minder rolweerstand veroorzaken. De prestaties verbeteren betekent vaak dat de rolweerstand verhoogt en de autonomie vermindert. Een moeilijke puzzel. Met een versterkte structuur die minder energie verbruikt (door minder te vervormen) kun je andere parameters veranderen om te proberen de rolweerstand te verminderen ten gunste van de autonomie.

Stilte en comfort

Het spreekt voor zich dat specifiek bij een elektrische auto het comfort een zeer belangrijk aspect is, net als geluid. Daarom moet aandacht besteed worden aan het loopvlak en het ontwerp ervan (om te vermijden dat het resonanties of onaangename frequenties veroorzaakt). De ontwikkelaars ‘spelen’ met de samenstelling van het rubbermengsel en met de breedte van de band (denk aan het principe van de tall & narrow-band bij fietsers) om de wrijving met de weg te verminderen. Deze trend begint echter af te nemen omdat de vermogens steeds hoger worden, waardoor dit proces alleen nog werkt bij kleine wagens.

Het is duidelijk dat banden voor elektrische auto’s veel complexer in elkaar zitten. Hierdoor zijn ze ook iets duurder om te vervangen. Dit is normaal aangezien er meer technologie in vervat zit en de productieaantallen lager liggen. Elektrische voertuigen vertegenwoordigen nog geen meerderheid binnen het wagenpark. Dit gezegd zijnde, is de kans groot dat de prijzen zullen afvlakken naarmate de volumes en de vraag toenemen.

Bron: Gocar.be

TERUG NAAR NIEUWS ARCHIEF

KANTOOR HINGENE
Cesar Van Kerckhovenstraat 2A
2880 Hingene (Bornem)

FSMA 0734.980.777

KANTOOR NIEL
Jozef Wauterslaan 17
2845 Niel

© Copyright 2022 Baeyaert Imbaver BV | Alle rechten voorbehouden aan Baeyaert Imbaver BV | Design & Hosting by Bolder | Privacybeleid |